Cardamon

Cardamon jest niewielkim królestwem, które utrzymuje się z handlu przyprawą, od której wzięło swoją nazwę oraz pośrednictwa między pozostałymi państwami a dużą kolonią karasnoludzką, znajdującą się w "Górach Dzikich".

Jego głównym i najważniejszym miastem jest Wondolot, położony u ujścia rzeki "Dziwnej" do morza Siedmiu Królestw. Większość jego terenu pokrywają wilgotne lasy, poprzecinane wąskimi drogami, łączącymi małe osady. Ludzie w nich żyją z uprawy roli, zbieractwa i myśliwstwa.

Od południa i wschodu, naturalną granicę Cardamonu stanowią "Góry Dzikie". Zachód jest "strzeżony" przez "Bagna Mrocznych Rojeń".

Te ostatnie, są unikane przez ludzi, nie tylko ze względu na swą zdradliwość. Olbrzymie anakondy, które mają tam swoje gniazda skutecznie zniechęcają do zamieszkania w ich towarzystwie. W dawnych czasach, na granicy lasów i bagien pobudowane były strażnice, które obecnie w większości popadły w ruinę. Od wieków nikt nie próbował podbić Cardamonu tą drogą.

Kupcy krasnoludzcy, przybywają do Cardamonu, przekraczając jego granicę przez "Przełęcz Dziewięciu Snów" – zazwyczaj jest to duża, mocno uzbrojona karawana. Znajduje się tam, w niewielkim forcie, silny posterunek graniczny.

Od strony północnej, granicą Cardamonu jest Morze Siedmiu Królestw. To jego główna droga handlowa.

Ustrój społeczny

Najwyższą, dziedziczną władzę w Cardamonie sprawuje król Eryk V. Władca wywodzi się w prostej linii z potężnego kupieckiego rodu.

Kupcy są w Cardamonie uznawani za klasę szlachetnie urodzonych i mają prawo do noszenia broni bocznej. Przedstawiciele największych gildii kupieckich zasiadają w Radzie Królewskiej. Większość herbów szlacheckich, nawiązuje do głównego towaru jakim handluje dana rodzina (Bycze głowy, kłosy zboża, kamienie szlachetne, przyprawy etc..). Mieszczanie w większości pracują w sklepach i magazynach kupieckich. Część z nich trudni się rzemiosłem. Sporo rękodzielników jest również we wsiach, wśród chłopów.

Cardamon jest królestwem, w którym istnieje wiele religii (bardziej i mniej zinstytucjonalizowanych). Kapłani największych z nich, również zasilają Radę Królewską. Naczelną zasadą jest ta, że prawo świeckie jest nadrzędne wobec jakiegokolwiek prawa religijnego.

Osobną grupą społeczną są wojskowi - zarówno stosunkowo niewielka armia, jak i strażnicy miejscy. Podlegają sztywnemu prawu opartemu na posłuszństwie względem dowódcy. Cardamońskich najemników uważa się za jednych z bardziej godnych zaufania (o ile im się płaci na czas). W klasie kupieckiej istnieje zwyczaj, że wszystkich synów posyła się na przeszkolenie wojskowe. Po odsłużeniu kilku lat, wracają jako pełnoprawni obywatele i dopiero wtedy zaczynają być traktowani w pełni jako szlachetnie urodzeni.

Awans społeczny jest trudny ale możliwy - by go osiągnąć, trzeba najpierw odsłużyć kilka lat w jednej z organizacji wojskowych (wojska lądowe, flota królewska lub straż miejska). Jeśli służba wojskowa przebiegnie bez zastrzeżeń, można ubiegać się o polecenie przyjęcia do terminu w jednym z rodów kupieckich. Jeśli i to się powiedzie, istnieje szansa na otworzenie licencjonowanego sklepu i po kolejnych kilku latach, o ile udowodniona zostanie biegłość kupiecka można wystąpić o przyjęcie do jednej z gildii, co jest równoważne z uzyskaniem herbu. W zależności od relacji z promującym rodem kupieckim, herb może być udzielony, lub stworzony własny - w tym drugim wypadku w dolnym polu umieszczany jest herb rodu promującego a w górnym własny.

Poza głównym miastem, pozostałe skupiska ludzkie to małe osiedla, zarządzane przez wójtów lub starszych i nieliczne działające strażnice, w których panuje rygor i prawo wojskowe. W takich miejscach prawo Cardamonu jest traktowane jako ogólna wykładnia, ale obowiązuje prawo lokalne. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pojawia się na danym terenie przedstawiciel Rady Królewskiej - wtedy on przejmuje na siebie wszelkie rozstrzygnięcia, zgodnie z prawem Cardamonu.

Mapa: 
Cardamon - mapa orientacyjna
Ustrój polityczny: 
Typy settingu: 
Fantasy
Dark Fantasy

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To tylko zabezpieczenie chroniące stronę przed botami.
14 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.