Istoty rozumne i inne byty

Dziewięć światów zamieszkanych jest przez wiele istot rozumnych i bytów. Poniżej przedstawiam ich opisy.

Olbrzymy lodu i ognia

Na początku pojawiły się olbrzymy, Ymir okrutny ich praojcem był, liczne też potomstwo powstało, z niego. Przez wnuków swych – Odyna, Viliego i Ve zabity został. Od tamtej pory nienawiść panuje między plemionami bogów i olbrzymów, mimo iż z tego samego praojca pochodzą. Legenda głosi, że ze szczątków Ymira Midgard cały powstał. Olbrzymy zasiedlają niemal wszystkie światy, najczęściej można je spotkać w Jotunheimie. Ze wschodu do Midgardu przybywają Jotunowie, bo tam są ich główne siedziby. Thrymowi są podlegli a na granicy gród warowny stoi, Utgardem zwany w którym Skrymir rządzi. W Midgardzie z rodu olbrzymów najczęściej spotkać można trole, thursy (olbrzymy lodu) i pomniejszych gigantów. Ludzie unikają ich jak mogą. Od południa Midgard jest ograniczony ognistą krainą Muspelheimu. To z niej pochodzą olbrzymy ognia, którym czarny Surt przewodzi. Najczęściej pojawiają się w świecie ludzi pomniejsi jego przedstawiciele, zwani loki. Psotni i niebezpieczni. Za ich sprawą niespodziewane zaprószenia ognia się zdarzają. Płoną lasy i pola a bywa, że i wsie całe. Olbrzymy często parają się magią - nie wyłaczając troli. Są one mądrzejsze od większości ludzi, mimo bardziej prymitywnych obyczajów.

Ich przedstawiciele to:

  • 9 fal - dziewięć cór Ran i Aegira. Prawdopodobnie są to matki Heimdalla
  • Aegir - olbrzym, władca oceanu zamieszkujący na skale w cieśninie Kattegat. Raz na jakiś czas gości u siebie bogów Asgardu.
  • Angrboda - olbrzymka zamieszkująca żelazny las na zachodzie Midgardu. To z nią Loki spłodził potworne potmostwo - Fenrisa, Jormurganda i Hel.
  • Hel - olbrzymka, władczyni królestwa umarłych. Półkobieta - półtrup.
  • Hymir - obrzym posiadający ogromny kocioł - ojciec Tyra
  • Gerd - olbrzymka, w której zakochał się Frey tak mocno, że oddał jej ojcu swój miecz i podczas Ragnaroku będzie walczył porożem.
  • Gunnlod - obrzymka, pilnująca miodu poezji uzyskanego z krwi Kvasira
  • Loki - olbrzym ognia, związany niejasnymi więzami krwi z bogami Asgardu, którym często płata różne figle. Kłamca i oszust. Zmiennokształtny.
  • Ran - olbrzymka oceanu. Zarządza podwodnym królestwem wraz z mężem Aegirem, goszcząc w nich utopionych żeglarzy.
  • Suttung - olbrzym. Syn Kvasira i ojciec Gunnlod.
  • Surt - olbrzym ognia, który w czas Ragnaroku poprowadzi olbrzymy z Muspellheimu
  • Skadi - córka Thiazziego. Żona Njorda - jednego z Vanirów.
  • Thiazzi - olbrzym burzy, zamieszkujący Thrymheim. Zamieszany w porwanie Idunn. Zabity przez bogów.
  • Utgarda-Loki - władca górskich olbrzymów z Jotunheimu. Parający się magią. Zarządza pograniczną twierdzą Utgard. Zwany również Skrymirem.

Bogowie

Vanowie i Asowie są boskimi rodami, które szacunkiem przez ludzi są darzone, jako bracia starsi i rodzina. Zgodnie z opowieściami, poprzez podróż Heimdalla bezpośrednio są z nimi spokrewnieni bez względu na stan społeczny. Rody te początkowo walczyły ze sobą. Waśń plemienna została zakończona już dawno i wymienieni zostali zakładnicy, przyjęci później do plemienia. Główna siedziba Vanów leży w Vanaheimie. Hoenir im przewodzi obecnie, z rodu Asów przysłany. Sługi Vanów i ich samych można spotkać w Midgardzie. Są to wszelkie duchy ziemi bytujące w bagnach, lasach, na wzgórzach oraz w wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Asgard zamieszkały przez Asów i ich sługi w krainie również zwanej Asgardem się znajduje. Po jej całym obszarze rozrzucone są większe i mniejsze siedziby bogów.

Ich przedstawiciele to:

  • Baldr - jasny bóg z Asgardu, syn Odyna i Frigg. Zabity przez ślepego brata Hoda, któremu Loki podstępnie dał strzałę z jemioły - jedynej rośliny, która nie przyrzekła chronić życia Baldura.
  • Bragi - bóg poezji z Asgardu. Mądry i umiejący doskonale się wysłowić. Mąż Idunn.
  • Forseti - asgardzki sędzia i rozjemca. Syn Nanny i Baldura.
  • Frey - jeden z Vanów. Dołączył do Asów jako zakładnik pokoju wraz ze swym ojcem Njordem i siostrą Freyą. Patronuje płodności, dobrobytowi i magii. Jeździ na złotym dziku. Rządzi Alfheimem i jasnymi elfami.
  • Freya - Vanirka, siostra Freya. Przysługuje jej połowa wybrańców poległych na placu boju. Pani magii, miości i poległych. Podróżuje powozem zaprzężonym w dwa wielkie koty. Posiad magiczny naszyjnik - Brisingamen i szatę z piór, umozliwiającą zamianę w sokoła.
  • Frigg - żona Odyna i królowa Asgardu. Biegła w magii, patronka małżeństw, matek, miłości i płodności. Posiadała dar jasnowidzenia. Jako jedyna poza Odynem mogła zasiadać na Hildskjalfie i obserwować z niego świat.
  • Gefjon - jedna z Asynji, patronka rolnictwa. Za jej sprawą i jej synów Zelandia oddzieliła się od Szwecji.
  • Heimdall - strażnik tęczowego mostu. Syn 9 fal - córek Ran i Aegira oraz prawdopodobnie Odyna. To on ogłosi swym rogiem, rozpoczęcie Ragnaroku, gdy ujrzy kroczących olbrzymów.
  • Hermod - jeden z synów Odyna. Po śmierci Baldura jako jedyny miał odwagę udać się do Hel by z nią rozmawiać o jego przywróceniu do żywych.
  • Hod - niewidomy bóz z Asgardu. syn Odyna i Frigg. Mimowolny zabójca swojego brata Baldura.
  • Idunn - bogini wiosny. Opiekunka magicznych jabłek, które pozwalają bogom zachować młodość. Jest córką krasnoluda Ivalda i  żoną Bragiego.
  • Mimir - Asgardczyk znany ze swej mądrości. Wysłany jako jeden z zakładników do Vanów, został przez nich zgładzony a jego głowa odesłana Asom. Odyn zakonserwował ją i ponownie ożywił za pomocą magii, by dalej korzystać z jego mądrości i wiedzy.
  • Njord - jeden z Vanów. włada wodami przybrzeżnymi. Mąż Skadi i ojciec Freya i Freyi.
  • Odyn - najwyższy z Asów. Oddał oko za dar mądrości. Zmiennokształtny, parający się magią. Do niego należy połowa poległych wybrańców - einherjów, z których formuje armię na czas Ragnaroku. Towarzyszą mu kruki - Hugin i Munin (myśl i pamięć) oraz wilki - Freki i Geri (żarłoczny i łapczywy). Po Midgardzie porusza się najczęściej pod postacią jednookiego wędrowca odzianego w szare szaty.
  • Sif - żona Thora, patronka pól i urodzaju.
  • Sigyn - żona Lokiego. Po jego ukaraniu, pozostała przy nim, zbierając jad z zębów węża. Będzie trwać tam aż do nadejścia Ragnaroku.
  • Thor - przyjaciel i obrońca ludzi, zaprzysiężony wróg olbrzymów. Jeden z Asów. Posiada pas zwielokrotniający siłę oraz magiczny młot, który wraca po rzuceniu nim. Porusza się powozem zaprzężonym w kozły.
  • Tyr - Asgardczyk, kiedyś prawdopodobnie przywódca Asów. Bóg wojny, przydzielający zwycięstwo. Stracił rękę podczas pętania Fenrisa.
  • Ull - jeden z Asów, patronuje łucznictwu i narciarstwu oraz myśliwym. Na jego pierścień składano przysięgi.
  • Vidar - syn Odyna i olbrzymki Grithr. Najsilniejszy z Asów, po Thorze. W czas Ragnaroku pomści śmierć Odyna rozrywając Fenrisowi szczękę. Będzie jednym z niewielu, którzy przetrwają Ragnarok.

Elfy i Krasnoludy

Z najdrobniejszych kości Ymira elfy i krasnoludy powstały. Być może dlatego z natury złośliwe są, chciwe i przebiegłe zarówno jedne jak i drugie. Zawsze też są gotowe by dla własnego zysku lub uciechy spłatać jakiś brzydki kawał. Dzieła ich rąk za niezrównane uchodzą. W tworzeniu magicznych przedmiotów i rzemiośle przodują nad innymi rasami. Krasnoludy zamieszkują najczęściej podziemia Midgardu oraz głęboko pod nim położony Svartalfheim, jednak bywa iż wędrują po innych światach. Przewodzi im Dvalin. Sąsiadujące z nimi Mroczne Elfy (Svartalfy) nieustannie toczą walkę ze wszystkim co po jasnej ziemi Midgardu chodzi. Dain jasnymi Elfami dowodzi, w Alfheimie osiadłymi – na zachód od Midgardu położonym. Nad Dainem jedynie Frey jest z boskiego rodu Vanów. Alfeim ofiarowano mu jako dar gdy pierwsze zęby wyszły. Krasnoludy są nieco bardziej krępej budowy ciała niż przeciętny człowiek. Mają też ciemniejszą skórę i głębiej osadzone oczy. Elfy są dla odmiany bardziej gibkie i smukłe.

Ludzie

Powstali z dwóch kłód drewna – Jesionu i Wiązu (Ask i Embla), w które Asowie tchnęli życie. Są najmłodszym z plemion i mają najkrótszy czas życia. Wszystkie istoty się starzeją, jednak ludzie najszybciej. Natura pozwoliła im jednak na znacznie większą płodność niż w wypadku wcześniej omawianych istot. To dzięki niej i pomysłowości, ród ludzki nie tyko przetrwał ale zdobywa coraz większe obszary Midgardu.

Związki międzyrasowe

Mieszane małżeństwa, pomiędzy różnymi rasami spotykane są niezwykle rzadko. Wolne związki zdarzają, jak również potomstwo z nich – czasem potworne. Najprościej dla graczy będzie przyjąć, że ich postacie są ludźmi. W zakresie rasy ludzkiej dopuszczalne są wszystkie występujące kolory skóry, włosów i typy budowy.

Pozostałe byty

Dziewięć światów zapełnione jest różnorodnymi formami życia. Poza zwierzętami typowymi dla danego miejsca na ziemi, występują w nich wszelkie wynaturzenia i potwory. Również uznane dziś za pochodzące z legend i baśni.

Smoki i węże morskie

Smoki pojawiają się niezwykle rzadko, w swej gadziej formie. Zazwyczaj przybierają postać ludzi, nie jest to jednak jedyna forma w jakiej umieją się ukrywać. Są inteligentne, podstępne i chciwe. Bywa iż dochodzą do wysokich stanowisk, bez umiaru ciemiężąc potem podległych sobie ludzi i zagarniając ich bogactwa. Bliskimi krewniakami smoków, są węże morskie - nie wyłączając Jormurganda - syna Lokiego. Część z nich również umie przybierać formy ludzkie. Bywa iż podstępem wabią całe załogi fałszywymi mapami skarbów na zatracenie.

Nieumarli

W chwili narodzin, każda istota otrzymuje od Norn swoje przeznaczenie. Istoty, które nie wykonały swej roli za życia mogą wrócić zza grobu jako żywe trupy. Niekiedy ożywia je też chęć zemsty na swych zabójcach - pojawiają się wtedy jako draugry. Trzecią kategorią zmarlych są posłańcy Hel. Wszystkie ich rodzaje budzą lęk wśród żywych. Pozbawione mowy i mimiki, mogą pokazywać gestami i działaniami swoje zamiary. Niezwykle trudno jest je zniszczyć. Pocięte i spalone potrafią po jakimś czasie wrócić, obleczone w inne ciało. Napędza je konieczność wykonania zadania. Odpowiednie zadośćuczynienie, lub wykonanie zadania za nie pozwala na zapewnienie im spokoju i uwolnienie żywych od ich towarzystwa.

Duchy natury

Ziemia zasiedlona jest też przez najrozmaitsze duchy powiązane z naturą (skałami, jeziorami, lasami, polami i strumieniami). Od ich przychylności zależy powodzenie człowieka. Pojawiają się pod postaciami humanoidalnymi lub zwierzęcymi.

Dzikie zwierzęta

W zakątkach Midgardu, mają swe siedziby różnorodne zwierzęta. Zazwyczaj schodzą ludziom z drogi. Przymuszone głodem, lub w poczuciu zagrożenia mogą zaatakować.

Olbrzymie zwierzęta i mityczne potwory

Ze związków międzyrasowych powstają różnego rodzaju wynaturzenia. Jako przykład wystarczy podać dzieci Lokiego - wilka Fenrisa, węża Jormurganda i Hel - półkobietę, półtrupa, obecnie władczynię królestwa zmarłych. Obrzymie wilki i pająki zasiedlają Żelazny Las na zachodzie Midgardu. Ze związku między człowiekiem i olbrzymką narodził się również Grendel - pustoszący królestwo Hrothgara. Wszekie hybrydy i istoty nadnaturalne mogą stanąć na drodze wędrowców.

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To tylko zabezpieczenie chroniące stronę przed botami.
3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.