ON6

Pod tym nieco enigmatycznym tytułem kryje się alternatywny sposób testów, który można stosować zarówno w grze fabularnej "Opowieści Niedokończone" jak i w systemach typu Fate i Fudge. Oparty jest on na istniejącej wersji rzutów alternatywnych działającej na zasadzie różnicy wyników: 1d6-1d6. Zaletą tego sposobu jest fakt, że wystarczą dwie zwykłe kostki sześcienne, ma on jednak również spore wady. Po pierwsze rozszerza zakres wartości od -5 do +5. Po drugie procentowa szansa na wysokie wyniki, zarówno pozytywne jak i negatywne jest bardzo duża, co kłóci się z ideą systemu, wedle której istotna jest postać i jej umiejętności a nie szczęście/pech w kościach. W poniższej tabeli, przedstawiam możliwe wyniki róznicy rzutów. Od wyników rzutu kostką umieszczonych w pierwszym wierszu odjęte są wyniki rzutów kostką umieszczone w pierwszej kolumnie.

1d6-1d6 1 2 3 4 5 6
1 0 +1 +2 +3 +4 +5
2 -1 0 +1 +2 +3 +4
3 -2 -1 0 +1 +2 +3
4 -3 -2 -1 0 +1 +2
5 -4 -3 -2 -1 0 +1
6 -5 -4 -3 -2 -1 0

Istnieje proste rozwiązanie, które pozwala na uzyskanie zadowalających efektów - wystarczy, że w wypadku wyrzucenia 6 oczek na dowolnej z kości sześciennych wynik różnicy będizemy traktowali jako 0. Poniższa tabela ilustruje wyniki, jakie uzyskamy dzięki tej modyfikacji:

ON6 1 2 3 4 5 6
1 0 +1 +2 +3 +4 0
2 -1 0 +1 +2 +3 0
3 -2 -1 0 +1 +2 0
4 -3 -2 -1 0 +1 0
5 -4 -3 -2 -1 0 0
6 0 0 0 0 0 0

Jak widać zmieniają się w wyniku użycia tego prostego triku zarówno granice uzyskiwanych wyników (od -4 do +4) jak i zakres szansy na poszczególne rezultaty. Poniższa tabela prezentuje prawdopodobieństwo uzyskania poszczególnych wartości. W zestawieniu umieszczone są również szanse na analogiczne wyniki w wypadku użycia kości 4dF.

Wynik -5 -4 -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 +4 +5
ON6 0% 2,7% 5,6% 8,3% 11,1% 44,4% 11,1% 8,3% 5,6% 2,7% 0%
4dF 0% 1,2% 4,9% 12,3% 19,8% 23,5% 19,8% 12,3% 4,9% 1,2% 0%
1d6-1d6 2,7% 5,6% 8,3% 11,1% 13,9% 16,7% 13,9% 11,1% 8,3% 5,6% 2,7%

Jak widać proponowane rozwiązanie znacznie powiększa szansę na wynik neutralny - 44% to bardzo dużo. Biorąc pod uwagę, że szansa wypadnięcia 0 lub -1 to aż 55,5%, mamy do czynienia z sytacją, gdy można założyć, że osiągnięcie przez gracza szansy na wykonanie jakiegoś działania zaledwie o 1 punkt wyższej, pozwala na przyjęcie, że test zakończy się sukcesem. W wypadku kości 4dF - muszą być to aż 2 punkty więcej, ponieważ dopiero wtedy osiągamy ponad 50% szans na zneutralizowanie najbardziej prawdopodobnego wyniku (23%+19,8%+12,3% = 55,1%). Da porównania - przy klasycznym 1d6-1d6 50% szans uzyskujemy dopiero przy 3 punktach, a porównywalne z pozostałymi sposobami 55,6% aż przy 4 punktach, o które trzeba przekroczyć stopień trudności zadania. Oznacza to, że w praktyce zawsze musimy rzucać.

Co więcej, różnica wyników skrajnych (-4 i -3), nie przekracza 1,5% - to moim zdaniem bardzo dobry efekt, biorąc pod uwagę zastąpienie 4 kości dwoma, z zachowaniem skali rzutów.

Reasumując - jeśli nie posiadamy pod ręką 4 kości Fudge, w zamian mając 2 zwykłe kostki sześcienne, możemy z dobrą dokładnością, symulować wyniki z ich pomocą za pomocą powyższej metody.

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To tylko zabezpieczenie chroniące stronę przed botami.
9 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.