Opowieści Niedokończone 4dF

Wstęp

Opowieści Niedokończone 4dF to system RPG, który opracował Tomasz Misterka. Mechanika systemu oparta jest na kościach FUDGE (kości sześcienne zawierające dwa znaki „+”, dwa znaki „-” i dwie puste ściany). FUDGE jest udostępnione na zasadach Open Game License v1.0a. Zasady systemu opierają się na Fate Core oraz FAE (Fate Accelerated Edition), udostępnionych również na zasadach Open Game License v1.0a.

Niniejszy dokument również jest udostępniony na zasadach licencji Open Game License v1.0a Pełna treść licencji, znajduje się pod tym odnośnikiem.

Ogólne zasady systemu RPG

Jeśli kiedykolwiek po przeczytaniu książki, obejrzeniu filmu lub zagraniu w grę komputerową chciałaś lub chciałeś wcielić się w jednego z jej bohaterów, albo wejść głębiej w świat stworzony przez jej autora, to gry RPG (Role Playing Games), czyli Gry Fabularne to umożliwiają.

Niniejsza broszura zawiera zasady, które pozwalają na stworzenie postaci o niemal dowolnym profilu. Z jej pomocą, będziesz mógł wraz z przyjaciółmi przemierzać wszelkie krainy, zarówno te znane ze światów fantasy jak i wybiegające poziomem technologicznym w przyszłość (cyberpunk, space opera etc.). Śródziemie, Hogwart a nawet uniwersum Gwiezdnych Wojen może stanąć przed Tobą otworem i to nie jako biernego odbiorcy obserwującego bieg wydarzeń, ale wręcz jako jednego z bohaterów, mającego w nich swój udział. Zazwyczaj nie będą to postacie kluczowe dla danego dzieła literackiego. Losy Bilba Bagginsa, Harry’ego Pottera czy Hana Solo zostały już opowiedziane i znamy je doskonale. Ty będziesz miał niepowtarzalną okazję stworzenia własnej postaci i jej własnej historii, która być może zostanie spisana. Świat jest pełen bohaterów i łowców przygód. Zanim jednak przejdziesz do tworzenia postaci, warto poznać zasady tej gry, spisane poniżej.

Minimalną ilością graczy są dwie osoby ale jako optymalną uznaje się 3 do 5. Oczywiście można grać również w większej grupie. Jedna z osób pełni rolę Mistrza Gry (MG) – to ona tworzy miejsca i wydarzenia (w tym również spotkania z różnymi istotami), opisując je graczom. Pozostali uczestnicy zabawy, tworzą na początku gry dla siebie postacie, które będą wchodziły w interakcję ze światem wykreowanym przez MG. To do nich należy decyzja, czy pomóc kobiecie proszącej o pomoc, jak postąpić w wypadku bójki w karczmie i czy dać łapówkę chciwemu celnikowi. W przeciwieństwie do klasycznych systemów RPG, ich rola jest jednak znacznie większa – wydając punkty losu a nawet już na etapie tworzenia postaci, są w stanie zmodyfikować świat, w którym będą przebywać i rozbudować go dodatkowe elementy.

Do grania potrzebne będą:

  • Talia kart „Fudge” (najlepiej po jednej dla każdego biorącego udział w grze), lub cztery sześcienne kości typu „Fate Dice™” (zawierające na dwóch ściankach znak „+”, na dwóch znak „-” i na dwóch puste pole. Można również użyć 4 zwykłych kości sześciennych, odczytując wyniki na nich jako:
Ilość oczek 1 2 3 4 5 6
Wynik rzutu kośćmi Fudge -1 -1 0 0 +1 +1

 

UWAGA: W niniejszych zasadach, czasami używany będzie skrót 4kF, oznaczający właśnie rzut 4 kośćmi „Fudge”, lub wylosowanie 4 kart z talii.

W wypadku używania talii kart, należy przed każdym losowaniem przetasować ją a następnie wybrać cztery karty z wierzchu. W wypadku jej braku, można również użyć zwykłej talii kart do pokera, zawierającej karty od Asa do 9. Poniższa tabela ilustruje, w jaki sposób przełożyć wylosowane karty na odpowiednie symbole:

Wylosowana karta 9 10 Walet Dama Król As
Wynik rzutu kośćmi Fudge -1 -1 0 0 +1 +1

 

  • Karty postaci – jedna dla każdej postaci gracza, które umożliwiają zapisanie charakterystyk, umiejętności ekwipunku prowadzonej postaci oraz wszelkich istotnych elementów związanych z grą. Przykładowa karta postaci jest do pobrania na tej stronie.
  • Kilka znaczników na punkty losu. Znaczniki są opcjonalne, ponieważ można je równie dobrze notować na kartkach, ale dobrze użyte dodają grze klimatu. Mogą być to szklane paciorki, małe monety (np. grosze), sztony pokerowe, klocki LEGO lub cokolwiek innego. Na początku wystarczy zapewnić po 5 - 7 sztuk na jednego gracza.
  • Kartki na notatki – czasami warto zanotować, jak nazywał się gospodarz oberży albo jakiej kombinacji cyfr należy użyć by otworzyć sejf. Ilość informacji jakie otrzymuje Twoja postać podczas rozgrywki bywa olbrzymia i to Ty musisz zdecydować co jest dla niej ważne a co nie.

 

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To tylko zabezpieczenie chroniące stronę przed botami.
10 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.