Dziewięć Światów

Dziewięć światów, to setting fantastyczny osadzony w klimatach kultury i wierzeń ludów starogermańskich. Tworząc go wykorzystałem informacje historyczne, mitologię i fantazję, łącząc te trzy składniki w jedno. Mam nadzieję, że efekt pozwoli Wam na wiele ciekawych sesji.

Kosmologia

Wedle wierzeń germańskich, istniało dziewięć głównych światów. Zawieszone one były wokół Midgardu – świata ludzi, choć nie on był początkiem. Opowieści toczyć się mogą z wykorzystaniem każdego z nich, dlatego zostały spłaszczone w osi poziomej. Wędrówka między nimi jest możliwa, przy spełnieniu pewnych warunków. Poniżej przedstawiony jest ich ogólny opis. Istoty inteligentne, duchy związane z poszczególnymi środowiskami naturalnymi, bogowie, olbrzymy, elfy, krasnoludy i inne, podróżują po światach tak samo jak ludzie. Nawet jeśli mają większe możliwości, są jak ludzie śmiertelni. Oczywiście nie znaczy to, że równie łatwo jest ich zabić.

Midgard

Świat zamieszkany w większości przez ludzi. Osadzony w środku, pomiędzy pozostałymi krainami, jest najłatwiej dostępny dla wszelkich innych ras. Stanowi pomost między pozostałymi światami i jest najczęstszą areną wszelkich wydarzeń. W jego zachodniej części leży kraina zwana "Żelaznym Lasem". Siedzibę ma w niej olbrzymka Angrboda i część jej potomstwa.

Jotunheim

Na wschód od Midgardu, oddzielony rzeką Ifing leży Jotunheim. Kraina olbrzymów, niekończących się łańcuchów górskich i dzikich miejsc. Na jego granicy znajduje się warownia Utgard. Włada nią Skrymir. Nad wszystkimi olbrzymami tej krainy panuje Thrym. Zasiada w swym grodzie i zarazem stolicy Jotunheimu – Thrymheimie.

Muspellheim

Otaczający Midgard od południa Muspellheim, jest niegościnną krainą wielkiego żaru i ognia. To z niej pochodzi przyjęty do grona Bogów, jako brat krwi Odyna niesławny Loki. Kto tam się udaje, nie wraca żywy, spalony ogniem olbrzymów Muspelu. Legenda głosi, że gdy ruszą na północ rozpocznie się Ragnarok – zmierzch bogów i ludzi.

Alfheim i Vanaheim

Zachodnią część Midgardu, za żelaznym lasem ograniczają dwie krainy - Alfheim i Vanaheim. Pierwszy, rządzony jest przez Freya.  Wywodzą się z niego Elfy, świetlistymi zwane. Drugi jest kolebką rodu Vanów. Plemienia bogów, żyjącego obecnie w sojuszu z Asgardczykami. Piękne to i żyzne krainy. Pełne lasów, pól i pagórków.

Asgard

W wysokich górach na północ od Midgardu, leży kraina Asów. Głównym jej miastem jest Asgard i od niego wzięła swą nazwę. Zamieszkują ją Asowie wraz ze swymi sługami. Plemię to wywodzące się z rodu olbrzymów, porządek sobie upodobało. Ludzi traktują jako młodszych braci, broniąc ich przed pozostałymi rodami gigantów. Droga do niego nie jest prosta. Niektóry twierdzą, że łatwiej po korzeniu Yggdrasilu się wspiąć lub Bifrostem, który po deszczu się rozpina, łącząc Midgard z Asgardem, niż nieprzebyte góry pokonać. Na wschodzie graniczy z Jotunheimem - podobnie jak Midgard oddzielony od niego rzeką Ifing.

Nilfheim

Na północ od Asgardu rozciąga się lodowa kraina Nilfheim. W niej swój bieg rozpoczyna Ifing i wiele innych rzek. Wraz z Muspelheimem, Nilfheim dał początek całemu światu, łącząc lód z ogniem w wielkiej pustce Ginnunagap. Nikt przy zdrowych zmysłach nie ma czego szukać w Nilfheimie. Można tam spotkać jedynie cienie tych co umarli i podążają do podziemnego królestwa Hel, lub jako żywe trupy z niego wracają, z misjami sobie jedynie i ich władczyni znanymi. Z takich spotkań, mało kto żywy powraca.

Svartalfheim

Głęboko pod ziemią Midgardu i Asgardu rozciągają się korytarze, wielkie jaskinie i kopalnie. W nich Krasnoludy i Mroczne Elfy upodobały sobie siedziby. Tam konstruują wynalazki i magiczne przedmioty, skarby gromadząc. Svartalfheimem nazwana została ta kraina. Mówią, że głębokimi jaskiniami można z Midgardu do niej dotrzeć.

Helheim

Kraina umarłych, jest najbardziej zagadkowa, jeśli o położenie chodzi. Jedni twierdzą, że tuż za Nilfheimem leży, na dowód przytaczając żywe trupy jakie po nim włóczą.  Inni mówią, że dostać się do niej można przez Svartalfheimu najgłębsze korytarze. Wszyscy są zgodni, że najkrótszą drogą jest śmierć a dla żywych jeden z korzeni Yggdrasilu. Niewielu jest takich, z takiej wyprawy wrócili by o niej historię opowiedzieć.

Yggdrasil

O Yggdrasilu, drzewie światy łączącym wypada powiedzieć jeszcze, jako iż jest on jedną z ważniejszych bram. W Asgardzie on rośnie, pod nim bogowie rady swoje zwołują. Korzenie jego pozwalają na podróże między światami. Jeden w Midgardzie jest osadzony, drugi w Jotunheimie, ostatni zaś w Hel. Korzeni strzeże wąż Niddhog, urozmaicający sobie nudną wartę wymianą przekleństw z orłem. Ten ostatni siedzi na szczycie Yggdrasila. Komunikują się za pośrednictwem wiewiórki - posłańca zwanej Ratatosk. Chcąc skorzystać z tej drogi, do podróży między światami, trzeba być gotowym na spotkanie z nim.

Mapa: 
9 światów - mapa Jonasgard i okolice
Typy settingu: 
Fantasy
Dark Fantasy
Heroic Fantasy
Wikingowie

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To tylko zabezpieczenie chroniące stronę przed botami.
17 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.